Monday, January 4, 2010

Muhammad Fateh bersekolah

Muhammad Fateh, hari pertama ke tadika dengan botol susunya yang masih belum mampu dilepaskannya lagi.

Hari ini, 4 Januari 2010 anak sulung saya Muhammad Fateh memulakan sesi tadika pada usianya 5 tahun. Beliau saya hantar ke Tadika Seri Atun, Prima Saujana, Kajang yang mengambil modul Little Caliph atas pilihannya sendiri selepas hampir 2 bulan membawanya ke sana-sini melihat sendiri 'sekolah'nya.

Tadika yang bermediumkan Bahasa Melayu dan Inggeris ini dan berteraskan Islam ini saya harapkan dapat menjadi permulaan ke arah pembentukannya menjadi seorang muslim yang cemerlang dunia dan ukhrawi. Apa yang saya dan isteri memilih juga tadika ini adalah kerana pengajarannya adalah berdasarkan perkembangan dan kemajuan anak itu sendiri dan ia melibatkan ibubapa. Ini bermakna, soal mendidik dan mengajar anak-anak itu dipikul oleh ibubapa dan guru sendiri, satu konsep yang saya ingin lihat terjelma pada sistem pendidikan kita secara keseluruhannya. Di samping itu pastinya suasana pendidikan Islam saya kira akan dapat memberikan asas agama yang baik di sini.

Pagi ini, saya menghantarnya ke tadikanya tetapi prosesnya bermula dari malam sebelumnya dengan menyuruhnya tidur awal, proses membangunkannya dan seterusnya melayan segala kerenahnya (bayangkan beliau meminta saya mendukungnya ke bilik air yang hanya 2-3 langkah sahaja dari katilnya). Apapun itulah kenangan yang akan dikenang sampai ke mati.

Tanpa sedar, air mata ini menitis ketika kelibatnya menghilang daripada pandangan mata kerana anak yang dahulunya cuma sepanjang lengan saya kini sudah melangkah ke satu dunia baru. Selamat berjaya anakku, Muhammad Fateh. Semoga engkau menjadi anak yang beriman dan menjadi contoh kepada umat seperti Sultan Muhammad Al-Fateh yang Abah namakan bersempenanya dengannya.


Mengabdikan kenangan bersama ibu dan adik tersayang.

0 comments:

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP