Thursday, August 7, 2008

Meletakkan Arus Positif Dalam Menangani Stress.

Pengurusan stress adalah penting dalam kita menjalani kehidupan kita seharian. Siapa yang tidak ada masalah? Siapa yang tidak berhadapan dengan cabaran? Maka, pengurusan stress yang berkesan akan menentukan kejayaan seseorang. Sesiapa yang gagal menanganinya akan mengalami mimpi buruk, kemurungan, gangguan jiwa dan paling akhir membunuh diri (jauhkan kami daripada perkara ini Ya Allah).

Namun kadang-kadang stress juga boleh menghiburkan diri kita sekiranya kita mengambilnya dan melihatnya daripada sudut positif.

Beberapa hari yang lalu, jabatan saya telah menjemput seorang pakar motivasi iaitu Dr. H.M Tuah Iskandar untuk memberikan ceramah motivasi. Perancangan dan kerja-kerja telah dilakukan lebih sebulan yang lalu. Pada mulanya saya berasa selesa dengan perancangan yang dilakukan dengan mengambil kira pelbagai faktor seperti mengelakkan program tersebut bertembung dengan program-program syarikat yang lain, mesyuarat-mesyuarat pihak pengurusan dan lain-lain. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.

Namun, seminggu sebelum program pelbagai perkara luar jangka berlaku. Daripada mesyuarat pihak pengurusan yang dijadualkan pada tarikh dan waktu yang sama sehinggalah kepada program-program latihan yang dijalankan. Kegusaran mula timbul, adakah program ini akan mendapat sambutan? Promosi diperhebatkan dan komunikasi dengan para ketua jabatan dijalankan untuk mendapatkan sokongan mereka. Sehingga ke saat-saat akhir saya dan rakan-rakan lain masih belum dapat menaruh keyakinan program ini akan berjalan lancar.

Perkara ini terbawa-bawa hingga ke malam. Saya bermimpi buruk. Program ceramah motivasi ini tidak berjalan lancar dan sambutan amat kurang sekali. Saya mengamuk di dalam mimpi tersebut dengan memarahi dan bertekak dengan rakan-rakan sekerja saya daripada jabatan lain sehinggalah ke tahap yang saya sendiri tidak terfikir hendak melakukannya. Termenung juga saya apabila bangun daripada tidur keesokan paginya.

Saya semakin tidak keruan apabila menerima panggilan mengatakan bekalan elektrik terputus. Alhamdulillah, pulih tidak lama kemudian. Saya bertenang seketika sambil meramas-ramas bantal comel saya. Lalu saya pun membuat apa yang sepatutnya saya buat. Mereka yang saya bergaduh di dalam mimpi, saya pohon maaf kerana ada rasa bersalah. Tergelak mereka mendengar cerita saya. Kemudian masing-masing mula bercerita pengalaman stress mereka dan kami pun sepakat dengan langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengelakkan perkara seperti pertembungan program ini berlaku. Saat itu, saya rasa ringan sekali, seolah-olah tiada apa masalah sekalipun.

Alhamdulillah, sambutan yang diterima amat menggalakkan. Semoga apa sahaja ilmu yang diperoleh dapat dimanfaatkan sebaiknya oleh kakitangan syarikat saya bekerja.

Sesungguhnya aturan Allah itu sangat misteri. Oleh kerana saya menangani dan melihat stress saya secara positif, saya dapat berkongsi sesuatu yang baik, merapatkan hubungan dengan rakan sekerja yang lain dan mencapai resolusi bersama. Kini saya mendapat lebih pengertian mengapa kita harus melihat sesuatu secara positif. Saya harap anda juga begitu tidak kira betapa besar atau kecilnya cabaran yang kita hadapi.


4 comments:

Unknown Thursday, August 07, 2008 11:38:00 PM  

Fuih! Ada gambo aku la pulak!

Ni kena link nih!

Cheers Sunardi!

Anonymous Saturday, August 09, 2008 11:16:00 AM  

thanks bro...amat sesuai dengan situasi aku sekarang ni.

Anonymous Sunday, August 10, 2008 9:26:00 PM  

stress sampai terbawa dalam mimpi...

banyak fikir pasal keje ni...

Anonymous Wednesday, August 13, 2008 12:09:00 PM  

hadi - link jangan tak link.

rahman - kau lagilah kena positif... kira kat jepun tue positif lah tue..

kumbang - itulah, dah tutup mata pun masih ingat pasal kerja...

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP