Sunday, September 13, 2009

Permainan Rubik Yang Mencabar Minda

Anda pernah mencuba menyelesaikan permainan rubik? Saya secara peribadi tidak pernah dapat menyelesaikannya, rekod terbaik saya adalah dua permukaan sahaja. Menurut Wikipedia, pengenalannya kepada rubik adalah seperti berikut;

"The Rubik's Cube is a 3-D mechanical puzzle invented in 1974 by Hungarian sculptor and professor of architecture Ernő Rubik. Originally called the "Magic Cube", the puzzle was licensed by Rubik to be sold by Ideal Toys in 1980 and won the German Game of the Year special award for Best Puzzle that year. As of January 2009, 350 million cubes have sold worldwide making it the world's top-selling puzzle game. It is widely considered to be the world's best-selling toy.

In a classic Rubik's Cube, each of the six faces is covered by 9 stickers, among six solid colours (traditionally white, red, blue, orange, green, and yellow).A pivot mechanism enables each face to turn independently, thus mixing up the colours. For the puzzle to be solved, each face must be a solid colour. Similar puzzles have now been produced with various numbers of stickers, not all of them by Rubik. The original 3×3×3 version celebrated its twenty-fifth anniversary in 2005."



Gambar di atas, adalah Adik Muhammad Hafz Hadi, 14 tahun yang merupakan pakar rubik dalam keluarga saya. Beliau adalah anak kepada abang sulung saya dan kini sedang menuntut di sebuah Sekolah Menengah Agama di daerah Hulu Langat.

Saya menyedari beliau mula bermain rubik enam bulan yang lalu. Rekodnya adalah seperti berikut:

Rubik 2x2x2 = 17 saat
Rubik 3x3x3 = 25 saat
Rubik 4x4x4 = 37 saat
Rubik 5x5x5 = 15 minit

Rubik yang dipegangnya adalah rubik 5x5x5 dan ketika gambar ini diambil beliau baru sahaja menghabiskannya sambil matanya leka menonton televisyen. Itulah kebolehannya dan saya harap apa yang beliau ada dapat melatih dan menajamkan lagi fikiran dan daya intelektualnya.

Rekod dunia kini dipegang oleh Erik Akkersdik dari Belanda yang berjaya menyelesaikan rubik 3x3x3 dalam masa 7.08 saat pada Terbuka Chez 2008. Pembaca sekalian boleh menyaksikannya di capaian ini.


1 comments:

Unknown Monday, September 14, 2009 1:44:00 PM  

Pergh... amik la video sekali :)

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP