Saturday, September 26, 2009

Kisah Hari Raya Aidilfitri

Kisah 1 : Selamat Hari Raya Eidulfitri 1430 Hijrah, Maaf Zahir dan Batin.


Jika di Negara Arab ucapan saya ini mungkin sudah tidak laku lagi namun memandangkan masyarakat Malaysia beraya selama sebulan maka saya kira masih belum terlewat saya melontarkan ucapan selamat ini.

Terima kasih kepada saudara mara dan rakan-rakan yang menghantar ucapan selamat hari raya kepada kami sekeluarga melalui SMS terutamanya. Tidak terbalas saya segala ucapan tersebut (memang tidak pernah membalasnya pun. Hehehe)


Jika ada salah dan silap sepanjang penulisan saya di dalam entri-entri sebelum ini saya pohon kemaafan kerana mungkin ketika itu saya menulis mengikut hati bukan akal yang dikurniakan Allah.

Ikhlas daripada saya,
Sunardi Maulan
Azlina Ngatdene

Muhammad Fateh
Muhammad Faiq
Fildzah Miza

Kisah 2 : Faiq Kemalangan di Hari Raya Pertama



Pada hari raya pertama ketika kami sedang bersiap-siap di rumah makcik saya di Hulu Langat untuk pulang ke kampung isteri saya di Johor anak saya, Faiq, jatuh di bilik air dan bahagian belakang kepalanya terhentak di bucu bilik air. Bunyi jatuhnya dapat saya dengar dengan jelasnya dari ruang hadapan rumah makcik saya itu. Jeritan dan tangisan anak saya itu pula dapat didengari sehingga rumah pakcik saya yang terletak kurang 50 meter. Kalut juga saya melihat darah yang mengalir keluar dengan banyaknya, kredit kepada isteri saya yang tenang menangani keadaan.

Dari Batu 18 1/2 , Hulu Langat sehingga ke Kajang puas kami mencari klinik untuk pemeriksaan lanjut namun semua klinik termasuklah yang tertulis Klinik 24 jam tutup. Akhirnya kami ke Unit Kecemasan sebuah hospital swasta di Kajang. Alhamdulillah layanan dan rawatan yang diberikan sangat cekap apatah lagi untuk menangani kerenah Faiq yang tidak mahu diapa-apakan itu. Daripada maklumat yang kakitangan Unit Kecemasan tersebut berikan, sebelum kami sudah ada beberapa kes serupa yang mereka terima. Mungkin kerana terlampau seronok atau terlampau letih yang menyebabkan ibu bapa alpa dan terlepas pandang dalam menjaga anak-anak mereka. Sehingga hari ini, Alhamdulillah keadaan Faiq baik dan luka di kepalanya sudah beransur pulih.
Rancangan kami untuk pulang ke Johor pada hari raya pertama tertangguh ke keesokan harinya. Saya ingin berkongsi sedikit tips untuk berhadapan dengan kes-kes sebegini kerana malang tidak berbau.

Rawatan


Rawatan yang diperlukan bergantung kepada jenis dan keterukan kecederaan.
Jika kanak-kanak tersebut mengalami kecederaan kecil misalnya calar dan terseliuh, tekap kawasan cedera dengan air batu. Berikan anak anda ubat air penahan sakit (paracetamol) untuk mengurangkan kesakitan. Rehatkan kawasan cedera.

  • Jika anak anda mendapat luka, cuci dengan air, tekap kawasan cedera dengan ibu jari untuk beberapa minit untuk memberhentikan darah mengalir dan rehatkan. Balut dengan kain bersih.
  • Jika anda mengesyaki tulang anak anda patah, balutkan dengan selimut, kain yang tebal atau bantal untuk menghalang pergerakkan. Gunakan kain untuk menggantung tulang yang patah pada anggota badan yang atas.
  • Periksa kawasan balutan untuk pastikan pergerakan darah yang normal. Jika kulit menjadi sejuk atau berubah warna, longgarkan balutan.
  • Jika anda mengesyaki anak anda cedera serius, sila dapatkan bantuan doktor.
(sumber dari http://www.myhealth.gov.my)

Kisah 3 : Kisah-kisah Lain

Tidak banyak kisah menarik yang dapat saya kongsikan. Setakat cerita ziarah rumah saudara mara tidak perlulah. Cerita jalanraya yang sesak terutamanya di pekan-pekan kecil pun tidak perlulah, itu sudah menjadi topik utama di atas meja hidangan.

Saya bersyukur kerana Malaysia aman di hari raya ini.

Saya bersyukur kerana keluarga saya masih dapat menyambut hari raya dalam kesederhanaan.
Saya bersyukur kerana dapat menziarahi kubur kedua ibu bapa dan ibu mertua saya.
Saya bersyukur di sebalik episod malang yang berlaku mungkin ada hikmah yang tersembunyi. Saya bersyukur anak-anak saya dapat duit raya dan saya dapat bagi duit raya.
Saya bersyukur dapat melihat anak-anak saya gembira berhari raya.

Saya bersyukur kerana dapat menyambut hari raya bersama isteri tersayang.
Saya bersyukur umat Islam di seluruh dunia dapat beraya walaupun ada yang menghadapi kesukaran seperti saudara kita di Palestin.

Saya bersyukur kerana untuk tahun ketiga berturut-turut saya tidak kena penyakit hari raya. ;)
Saya bersyukur dengan segala nikmat dan rezeki yang Allah telah berikan kepada saya walaupun saya berada dalam kelalaian.


Alhamdulillah, Segala Puji kepadaMu Allah, Tuhan Sekalian Alam.

5 comments:

Alia Sunday, September 27, 2009 3:57:00 PM  

nenek Naemah bagitau Fateh yg jatuh dalam bilik air rupanya Faiq .. silap information laa..

abahfateh Sunday, September 27, 2009 4:20:00 PM  

Alia - takper....

Zampeada Sunday, September 27, 2009 7:11:00 PM  

selamat hari raya, maaf zahir batin!

Anonymous Monday, September 28, 2009 9:52:00 AM  

salam aidilfitri!!! br nampak muka fildza. cute mcm muka kak lin!!! n she got a nice name too!!!!

kami doakan faiq will get well soon. i'm sure he's very strong...

Syawal Ipoh Tuesday, October 13, 2009 3:59:00 PM  

Salam ziarah.....
Tips tu bermanfaat....
terima kasih

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP