Sunday, September 27, 2009

Sakit Itu Menggugurkan Dosa-dosa

Mohd Naufal Hadi, 7 tahun sedang dalam proses pemulihan selepas pembedahan penyakit radang usus buntu (acute appendicities). Antara tanda-tanda awal penyakit ini adalah demam panas, loya-loya dan muntah, rasa pedih atau sakit di bahagian perut kanan bawah apabila dipicit, membongkok atau berjalan.Kemajuan dalam sains kesihatan telah menyelamatkan ramai pesakit dan proses pembedahan juga menjadi semakin mudah dan selamat.



Apabila sakit, bersyukurlah kerana sekurang-kurangnya Allah masih sayangkan kita dan sakit itu adalah 'cubit-cubit' sayang Allah kepada kita yang mungkin lalai untuk menyayangiNya. Maka janganlah kita merungut-rungut apabila sakit baik pesakit atau orang yang menjaganya juga merawatnya kerana itu semua adalah ujian. Semoga Allah memberikan keampunan yang bukan sedikit kepada pesakit dan mereka di sekelilingnya yang mengambil berat kepada kebajikan pesakit tersebut.



“Tidaklah orang Muslim ditimpa cubaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.” (HR. Bukhari-Muslim)

1 comments:

Unknown Tuesday, September 29, 2009 2:21:00 PM  

Semoga Allah permudahkan urusan tuan sekeluarga.

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP