Wednesday, March 4, 2009

Gerakan Memansuhkan PPSMI

Saya menyokong gerakan anti-PPSMI. Bukan kerana saya berat kepada mana-mana pihak tatapi berdasarkan pengalaman saya sendiri. Zaman saya belajar tidak ada PPSMI dan satu-satunya masa saya mendengar istilah Inggeris adalah ketika kelas Bahasa Inggeris.

Namun kerana Bahasa Inggerislah saya pernah mengalami rasa rendah diri yang sangat teruk. Bukan mudah saya hendak mengatasinya dan ia mengambil masa yang panjang kerana ia bukannya mengenai memperbaiki penguasaan bahasa semata-mata tetapi mengembalikan keyakinan diri saya.

Ia bermula ketika saya bersekolah rendah. Saya pernah teruk diketawakan oleh guru bahasa Inggeris saya dan sebahagian rakan-rakan saya yang baik bahasa Inggerisnya gara-gara saya gagal menggunakan ‘preposition’ pada tempat yang betul. Kesan daripada peristiwa itu, saya tidak ambil peduli tentang pembelajaran bahasa Inggeris sehinggalah saya berada di dalam darjah enam kerana guru yang mengajar tidak memandang rendah pelajar yang lemah bahasa Inggerisnya seperti saya. Namun rakan-rakan saya yang mentertawakan saya dahulu tidak pernah menolong saya memperbaiki bahasa Inggeris saya malahan secara sinis memberitahu saya, “Bukankah ada empat pilihan jawapan? Mana-mana jawapan yang sedap bunyinya itulah jawapannya.” Dengan tip mudah yang mereka berikan saya peroleh B untuk Bahasa Inggeris dalam UPSR saya.

Melangkah ke pendidikan menengah juga bukan mudah. Oleh kerana saya belajar di SMKA, perlu belajar 3 bahasa, Bahasa Melayu (saya memang tertunggu-tunggu kelas ini walau segarang manapun gurunya), Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab. Pergaulan saya dengan rakan-rakan yang tidak lokek memberi tunjuk ajar kepada saya dalam Bahasa Inggeris benar-benar memberi kesan kepada saya. Alhamdulillah, guru-guru saya juga baik pengajarannya. Walaupun daripada segi pencapaian gred mungkin sederhana tetapi saya tahu saya telah memperbaiki penguasaan saya. Ketika di menengah atas, saya bersyukur kerana lebih ramai rakan yang sudi memberi tunjuk ajar di samping bimbingan guru yang berterusan. Ketika di tingkatan limalah, saya mula berani membuat pengucapan awam dalam bahasa Inggeris. Bayangkanlah, saya perlukan lima tahun untuk mengumpul kekuatan untuk bercakap dalam Bahasa Inggeris. Saya memperoleh A dalam PMR dan C3 dalam SPM. Alhamdulillah, saya tidak pernah menyesal dengan keputusan tersebut.

Di alam universiti, Allah seolah-olah menguji saya dengan terpilihnya saya dalam Jawatankuasa Pelajar dalam Bahasa Inggeris ketika di matrikulasi. Masih saya ingat betapa gagapnya saya berbual dalam bahasa Inggeris dengan rakan-rakan dan guru-guru bahasa Inggeris. Namun daripada situlah saya seolah-olah mendapat lonjakan semanngat untuk terus memperbaiki penguasaan bahasa Inggeris saya.

Ketika saya di dalam tahun pertama sehinggalah tahun akhir, salah satu bentuk bantuan yang rakan-rakan saya akan minta adalah menterjemahkan artikel-artikel bahasa Inggeris ke dalam bahasa Melayu. Mereka yang meminta bantuan sebegini rata-ratanya adalah pelajar yang berasal dari luar bandar dan majoriti mereka adalah dari Kelantan, Terengganu dan Pahang. Bukannya mudah kerana saya juga bergelut dengan istilah-istilah IT dalam bahasa Inggeris yang perlu saya fahami inikan pula untuk menterjemahkan artikel-artikel ekonomi, pengurusan perakaunan dan sebagainya. Namun, mengenangkan saya juga pernah berada dalam situasi mereka saya tolong juga dan sekiranya kurang pasti saya juga akan merujuk rakan-rakan saya yang lebih arif. Secara tidak langsung, ia menjadi sebahagian daripada proses pengukuhan Bahasa Inggeris saya.

Tamat pengajian, saya dipanggil oleh penaja saya untuk mengikuti kursus khas pembelajaran insentif Bahasa Inggeris selama sebulan. Di dalam kursus tersebut, saya berasa bodoh sekali. Ujian penilaian awal menunjukkan penguasaan Bahasa Inggeris saya sangat lemah. Namun, pembelajaran Bahasa Inggeris yang interaktif cara pembelajaran yang baru dan segar (lari daripada sistem pembelajaran konvensional) dan galakan yang berterusan membuatkan saya melalui satu proses pembelajaran semula yang benar-benar telah membawa saya ke tahap yang lebih baik lagi. Bayangkanlah anak-anak Melayu bercakap bahasa Inggeris ketika sedang enak-enak makan keropok lekor rebus panas.

Kini, saya sudah bekerja di sebuah syarikat GLC. Sebagai sebuah syarikat yang beroperasi di peringkat antarabangsa, Bahasa Inggeris adalah penting sebagai bahasa komunikasi dan perdagangan walaupun jauh di sudut hati saya berasa sedih kerana Bahasa Melayu seolah-olah terpingir dan ia pernah menjadi ’lingua-franca’ ketika Melaka sedang meniti zaman kegemilangannya.

Alhamdulillah, penguasaan Bahasa Inggeris saya baik walaupun tidak sefasih seperti kebanyakan orang yang apabila bercakap keluar telor Amerika, Inggeris ataupun Australianya, cukuplah saya dengan telor Malaysia saya. Bagi saya asalkan tujuan komunikasi itu tercapai cukuplah. Yang penting adalah mesej yang ingin saya sampaikan adaalah betul dan difahami dengan tepat.

Oleh itu tidak dapat saya bayangkan bagaimana agaknya berapa ramai anak-anak Malaysia yang kini bukan sahaja bergelut untuk menguasai Bahasa Inggeris malahan Sains dan Matematik. Jika mereka mengalami nasib seperti saya tidak dapat saya bayangkan rasa rendah diri mereka baik di bandar mahupun luar bandar apabila membandingkan diri mereka dengan rakan-rakan lain yang baik Bahasa Inggeris.

Dalam isu ini, PPSMI bukanlah ubatnya untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris tetapi kaedah peyampaian Bahasa Inggeris itu sendiri. Guru-guru perlulah lebih kreatif dalam mengajar Bahasa Inggeris itu. Bagaimana? Saya kira ada orang yang lebih mahir dan pakar dalam bidang ini.

Saya tidak pernah cemburu dengan mereka yang hebat Bahasa Inggerisnya malah mengagumi mereka namun saya tidak mahu PPSMI diteruskan kerana Bahasa Melayu tidak akan dilihat sebagai bahasa ilmu yang mampu membijakkan anak bangsanya.

Inilah pengalaman peribadi saya yang menjadi salah satu sebab saya anti-PPSMI bukan anti bahasa Inggeris. Cukup-cukuplah saya berjumpa dengan anak Melayu yang kelu lidahnya berbahasa Melayu dan malu bertutur dalam bahasa ibundanya. Saya seorang bapa juga tidak mahu anak-anak saya hanya tahu bertutur satu bahasa sahaja maka guru sahaja tidak cukup, ibu bapa juga mesti merangsang anak-anak mereka. Daripada pembacaan saya, bahasa ibunda harus diberikan kepada anak-anak kecil sehingga usia 4 tahun dan selepas itu barulah boleh diajar bahasa kedua.

Mungkin saya dahulu belajar Bahasa Inggeris sekadar untuk lulus dalam peperiksaan namun mungkin keadaan itu sudah terbalik sekarang di kalangan anak-anak kita.

2 comments:

Anonymous Tuesday, March 10, 2009 10:34:00 AM  

salam abahfateh

kite juga bkn menyebelahi mane2 pihak... isu ini dilihat ada pro dan kontra nye... kite lebih bangga kalo bgsa kite punye identiti sndiri terutama dr segi bahasa melayu kite...

Anonymous Wednesday, March 25, 2009 12:53:00 PM  

"Oh, Indian people who live in Malaysia and also a Muslim, can I have fat rice and pull tea please ? Put more condiment sautee okay."

"Mamak, nasik lemak dan teh tarik satu. Letak sambal tumis lebih ok."

http://pemikir.blogspot.com/2009/03/ppsmi-pendirian-saya.html

- Hensem -

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP