Tuesday, November 11, 2008

Tikus oh Tikus

Tikus?
Anda suka tikus? Jika anda membayangkan tikus seperti Mickey Mouse ataupun Minnie Mouse, mungkin anda sanga menyukainya dengan berbisik "Comelnya tikus itu."

Jika anda membayangkan tikus itu seperti Mr. Jingle, tikus yang berkebolehan akrobatik dalam filem The Green Miles, mungkin anda sendiri teringin membela tikus sepertinya yang dapat menghiburkan anda.

Bagaimana dengan tikus-tikus besar yang senang di dapati di lorong-lorong belakang kedai di bandar tempat kediaman anda? Comel dan menawan? Saya pernah membatalkan niat saya makan di 'food court' gara-gara melihat 3 ekor tikus bermain nyorok-nyorok di bawah meja makan.

Rumah saya diserang tikus sebenarnya. Entah dari mana datangnya. Maka perangkap dibeli sehingga dua buah dan memang tertangkap 2 ekor tikus yang saiznya tidaklah sebesar tikus di belakang kedai makanan. Namun dengan tertangkapnya 2 ekor tikus itu telah menjadikan sebilangan anak-anak tikus menjadi yatim piatu.

Saya baru tangkap seekor anak tikus itu, comel dan saya tidak sampai hati untuk membunuhnya. Buntu fikiran saya memikirkan cara terbaik menyingkirkan anak tikus itu. Isteri saya cadangkan diletakkan dahulu di dalam perangkap tikus yang memerangkap induknya. Tersilap langkah, anak tikus terjatuh dan seekor kucing dengan selambanya menangkapnya dan membawanya lari entah ke mana.
Jauh di hati saya rasa lega yang teramat sangat. Namun kusut juga kerana memikirkan cara yang terbaik untuk menghindarkan rumah daripada serangan tikus apatah lagi sekeliling rumah saya memang masih kaya dengan flora dan faunanya. Rumah anda mungkin pernah mengalami nasib yang serupa dan anda mungkin ada cara untuk mengatasinya. Apa kata anda kongsikannya untuk saya dan juga pembaca-pembaca yang lain. Bahaya sungguh binatang bernama tikus ini, pembawa pelbagai penyakit. Moga-moga perkongsian anda membawa kebaikan kepada kita semua. Kongsilah!

Saya terfikir elok juga bela ular, tapi saya sendiri penakut dengan ular. Idea ditolak.

4 comments:

Anonymous Wednesday, November 12, 2008 8:33:00 AM  

kalau saya pon tak bunuh tikus tu...tak sampai hati...cuma buang jauh2 dari rumah...

Anonymous Friday, November 14, 2008 7:53:00 PM  

salam

emm kite pon tak sampai ati nk bunuh... tapi kat umah mak kite, ayah rajin pasang perangkap... hari2 dia pasang perangkap tikus... bile dapat dia g buang jauh2... tak pun bela kucing kat dalam umah... bile ada kucing, tikus jarang sket masuk

arsaili Monday, November 17, 2008 1:42:00 PM  

salam..sungguh tak suka tikusss..errr

Anonymous Tuesday, November 18, 2008 11:36:00 AM  

4 enemies down!

go go go!

CT Force
http://pakdi.my

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP