Saturday, November 22, 2008

Selamat Hari Jadi

Allah selamatkan kamu

Allah selamatkan kamu

Allah selamatkan Abahfateh

Allah selamatkan kamu


Saya ingin jadi orang yang pertama ucapakan selamat harijadi kepada diri saya sendiri. Alhamdulillah. Secara rasminya genap umur saya 30 tahun hari ini. Terasa tuakah saya? Tidak juga, anak-anak masih kecil lagi maka saya sentiasa rasa muda dan kadang-kadang kebudak-budakan kerana mereka.


Cuma kali ini hati saya terdetik, sudah bersediakah saya menghadapi kematian?


Nabi Muhammad sallahualaihiwassalam wafat pada usia 63 tahun. Maka secara adatnya, saya ada 33 tahun sahaja lagi untuk hidup. Mengikut perangkaan, purata umur bagi lelaki Malaysia (2005) adalah 71 tahun. Maka saya ada 41 tahun sahaja lagi.


Adakah saya takut mati?


Saya takut mati dalam keadaan saya yang banyak dosanya dan tidak beriman. Namun adakah kerana itu maka saya beribadah sahaja kepada Allah? Sepatutnya tidak, kerana maksud hadis menyebut bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup 1000 tahun lagi, dan beribadahlah kamu seperti kamu akan mati esok hari. Saya ingin menikmati hidup ini sebaik-baiknya bersama-sama dengan keluarga saya. Setiap saat saya akan hargai kerana mana tahu, anda mendapat khabar saya sudah dijemput Allah esok hari.


Saya ingin meninggalkan dunia yang fana ini dengan senyuman mengiringi pemergian saya dalam tangisan kesedihan mereka kerana legasi yang dapat dinikmati oleh generasi terkemudian daripada saya.


Selamat harijadi Abahfateh.


Saya sempat lawati BrainHistory.com untuk melihat peristiwa-peristiwa yang berlaku pada 22 November. Antara yang menarik:


2005 - XBox 360 video game is released by Microsoft

1990 - Margaret Thatcher announces her resignation as British Prime Minister

1989 - Conjunction of Venus, Mars, Uranus, Neptune, Saturn and Moon

1978 – Abahfateh was borned in Tanjung Karang, Selangor, Malaysia

1967 - Boris Becker, West Germany, tennis player, Wimbledon 1985, 86, 89

1963 - John F Kennedy, 35th President (1961-63), assassinated in Dallas at 46

1958 - Jamie Lee Curtis, born in Los Angeles, California, actress, Anything But Love, Halloween

1930 - Elijah Muhammad forms Nation of Islam in Detroit

1617 - Ahmed I, 14th sultan of Turkey (1603-17), dies

1247 - Robin Hood, dies (from "A Lytell Geste of Robyn Hood")


Tidak saya sangka sama sekali, mereka ada rekod tarikh kematian Robin Hood.

10 comments:

Anonymous Saturday, November 22, 2008 8:43:00 AM  

uwahh... sudah tua ya kamu...

Pak yang masih muda
http://pakdi.my

portobellamom Saturday, November 22, 2008 10:06:00 AM  

Selamat Hari Jadi, Abahfateh :)
Sudah masuk the 30s club..hehehe..
Saya teens lg :P

Anonymous Saturday, November 22, 2008 1:46:00 PM  

welcome to the club... hahahaha.. aku pun br join..

selamat hari lahir!!!

chekgu Bani Hassim Saturday, November 22, 2008 3:15:00 PM  

huhu...
semakin matang, semakin taat mentaatiNya...

selamt menjangkau 30-an ye AbahFateh!

Anonymous Saturday, November 22, 2008 11:09:00 PM  

Serius, nampak masih muda lagi hehehe

Anonymous Sunday, November 23, 2008 9:56:00 AM  

pakdi - usah kau berasa muda lagi...

mama shazzy - takpe.. sekadar nombor? yang penting kita hargai apa yang ada..

zal, doha - rizal hamdan ke nie?

chekgu - insya-allah... harap tidak lupa kepadaNya

ashraff - terima kasih di atas 'compliment' itu... huhuhu malu.

Anonymous Sunday, November 23, 2008 1:01:00 PM  

Ke MPH tadi, dan buku Travelog Dakwah sudah ada di pasaran :)

Anonymous Sunday, November 23, 2008 8:41:00 PM  

Selamat ulangtahun kelahiran..masih muda.

moga ditetapkan iman, sihat tubuh badan, kesenangan harta benda juga dipermudahkan segala urusan

Anonymous Sunday, November 23, 2008 11:10:00 PM  

salam

selamat hari lahir!!!

moga dimurahkan rezeki hendaknya... :)

Anonymous Monday, November 24, 2008 9:58:00 PM  

kujie dan manje - terima kasih di atas doa yang dititipkan

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP