Tuesday, October 28, 2008

Utamakan Kepuasan Pelanggan

“Tukang masak yang masakkan makanan bergoreng cuti hari ini. Nasi beriyani sahaja yang ada.”


“Kalau begitu, saya pergilah. Anak saya tidak mahu nasi beriyani sekarang ini.” Lalu Abahfateh mengangkat punggung dan membawa ahli keluarganya yang lain keluar daripada restoran tersebut.


“Abah, kenapa kita tidak makan di situ?” Tanya Fateh polos.


“Sebab, mee goreng dengan ayam yang Fateh minta tadi tidak ada.” balas Abahfateh perlahan.


“Ataupun, orang itu tidak pandai melayan pelanggan. Tahunya senang dia sahaja.” Sampuk Ibufaiq perlahan. Terbayang riak rasa tidak puas hatinya di wajahnya,


Perbualan di atas adalah perbualan sebenar saya sekeluarga kelmarin ketika kami berhenti singgah di Melaka. Ketika itu kami sudah lapar dan anak saya Fateh sudah merengek-rengek meminta makanan. Banyak kedai makanan tutup kerana hari minggu dan kami pula tidak bernafsu pula hendak pergi ke mana-mana restoran makanan segera.


Ini adalah di antara kes-kes yang banyak saya alami sendiri dan saya percaya anda pun pernah mengalaminya. Anda tidak dilayan sewajarnya sebagai seorang pelanggan. Implikasinya jelas, peniaga tersebut akan kehilangan salah satu pelanggan berpotensinya. Siapalah yang akan berikan anda RM20 begitu sahaja untuk satu perkhidmatan yang memenuhi kehendak pelanggannya? Kalau situasi ini berlaku sebanyak 10 kali, potensi mendapatkan RM200 hilang begitu sahaja. Bukankah itu merugikan? Yang membuatkan saya berasa lebih sedih lagi ialah ia membabitkan peniaga berbangsa Melayu, bangsa saya sendiri.


Sepanjang permerhatian saya, ramai orang melayu yang terlibat dalam pernigaan runcit dalam apa jua bidang sekalipun mengambil sikap acuh tidak acuh terhadap layanan kepada pelanggan. Layanan kepada pelanggan di sini adalah memastikan keperluan pengguna dipenuhi dan memberikan sentuhan peribadi yang berpatutan. Dua perkara asas ini jika dijaga dengan baik akan menjanjikan anda pelanggan berulang.


Lanjutan perbualan kami di atas merumuskan lagi kekesalan isteri saya terhadap pengusaha restoran tersebut.


“Orang itu tidak ada usaha pun hendak memujuk kita supaya cuba nasi beriyani mereka. Cuba cakap lauk nasi beriyaninya tidak pedas, boleh gorengkan ayam untuk kita atau sebagainya. Mungkin kita boleh timbangkan samada hendak makan di situ ataupun tidak. Ini tengok kita pergi pun macam tidak ada apa-apa.” Luah isteri saya sebaik sahaja kami masuk semula ke dalam kereta kami.


Anda di luar sana, jagalah pelanggan anda sebaik-baiknya. Merekalah sumber kewangan anda. Jangan lokek melabur untuk menjaga pelanggan anda. Melabur dengan sedikit senyuman dan kreativiti pun susah sangatkah?


Tanpa pelanggan, apalah perniagaan anda?

5 comments:

arsaili Tuesday, October 28, 2008 11:17:00 PM  

salam abahfateh,
saya amat memahami dan seringkali menghadapi masalah yg sama...bila pulang bercuti di Msia, kerapkali hati sy menjadi panas. Ya bangsa kita sendiri..layanan memang kurang...bilala mereka nak berubah...terkilan sungguh..di negara luar ada juga berlaku tapi kes terpencil, di sini kalau ke supermarket, the cashier will greet us...hi how r u mate? dah selesai membayar..have a nice day..kenapa tidak di Msia...kenapa senyum begitu mahal dan mulut begitu berat hendak beramah mesra???

abahfateh Wednesday, October 29, 2008 10:18:00 AM  

w'salam.

arsaili - saya sangat setuju. Walaupun saya tidak pernah ke luar negara namun saya difahamkan para peniaga di sana sangat menjaga hubungan mereka dengan para pelanggan.

kadang2 saya tidak faham bila para pelancong kata 'Malaysians are very warm people, polite and etc.'.

Dalam 10 tempat kita pergi, susah nak jumpa lebih dari 2 situasi yang kita inginkan. Hatta di kaunter perkhidmatan pun susah nak dapat sedangkan ada panduan panjang berjela untuk melayan pelanggan di tepinya.

cencurut Thursday, October 30, 2008 12:20:00 AM  

itulah masalahnya pada peniaga melayu kebanyakkannya. susah nak cakap... kalau kita nasihatkan.. dia marah pulak kat kita.

eda Friday, October 31, 2008 10:12:00 AM  

perkara yg sama berlaku ms kitorg nk tempah kad kawen dulu. ibarat datang tak diundang, pergi tak dihalang.

3000 keping kad tu tak byk kot utk diorg. ish ish...

Chekgu BaniHassim Friday, October 31, 2008 9:18:00 PM  

erm..
masalah ni dah lame...
kalau local people ni depa dok lyn cam sampah je...
kdg2 nk amik order pun kene panggil..
hampes...

panas gak cemtu, rsa cam tak laku lak...

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP