Tuesday, October 7, 2008

Selamat Hari Raya Ei'dulfitri 1429H

Assalamualaikum,

Rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Ei'dulfitri 1429H kepada semua umat Islam. Saya pohon seikhlas hati saya kemaafan di atas segala cacat cela, kesilapan dan kelemahan sepanjang saya mengendalikan blog saya ini. Kepada anda yang setia mengikuti blog saya ini, saya ucapkan ribuan terima kasih. Yang singgah secara tidak sengaja, terus-teruslah membaca blog saya ini.

Aidilfitri tahun ini saya pulang ke kampung isteri saya di Parit Raja, Batu Pahat, Johor. Sambutannya sederhana sahaja namun tetap meriah. Saya suka menyambut hari raya di sini kerana semangat kekitaan dan persaudaraan masih kuat di sana. Malam hari raya, saya heret anak saya Muhammad Fateh bertakbir dari rumah ke rumah bersama-sama (‘baraan’ istilah jawanya) dengan datuknya. Walaupun tebal juga kulit muka ini dengan telatah nakalnya (berlari keluar masuk rumah ketika orang bertakbir dan sebagainya), namun demi didikan dan pendedahan awal kepada ibadat dan budaya hari raya, saya tahankan sahaja. Sekurang-kurangnya, malam itu dia tahu perbezaan antara azan dan takbir hari raya.

Yang paling membuatkan saya terkilan dan ralat adalah baju raya isteri dan anak-anak saya tidak dapat disiapkan. Saya tidak kisah jika baju raya saya dan isteri tidak siap, masih ada baju raya yang lalu. Namun, anak-anak yang lebih terkesan dengannya. Apabila baju mereka siap pada hari raya kedua, Fateh sibuk memakainya sehari suntuk sampai enggan menanggalkannya dan dibawa ke tidur.

Namun, satu perkara yang paling saya belajar daripada hari raya tahun ini adalah berkenaan konsep pemberian duit raya. Ketika saya dan Fateh berdua sahaja tiba-tiba dia bertanya kepada saya dengan begitu jujur sekali. “Abah, kenapa orang itu tidak bagi duit raya tadi?”

Terdiam saya seketika kerana menyedari saya salah memberi pengertian pemberian duit raya kepadanya. Perlahan saya menjawab dengan penuh berhati-hati dengan harapan dia memahaminya “Tidak semua orang mampu beri duit raya. Kita beraya jumpa orang itu, ucap selamat hari raya dan minta maaf banyak-banyak. Kalau dia bagi duit raya, kita ambillah. Kalau dia tidak bagi, diam sahajalah. Kita tidak boleh meminta-minta. Tidak elok.”

Lama Fateh merenung saya, akhirnya tersenyum dan meneruskan permainannya yang terhenti tadi. Saya berharap sangat Fateh faham dengan konsep ini dan tidak menjadi mata duitan. Selepas ini, saya harus lebih berhati-hati dalam perkara-perkara seperti dengan anak-anak saya.

Apapun, sekali lagi saya ucapkan;

Selamat Hari Raya Ei'dulfitri 1429H, Maaf Zahir dan Batin.

Jangan lupa Puasa Enam, baru boleh raya sebenar-benarnya !

Ikhlas

Abahfateh, Sunardi bin Maulan
Azlina bt Ngatdene
Muhammad Fateh bin Sunardi
Muhammad Faiq bin Sunardi

9 comments:

Anonymous Tuesday, October 07, 2008 3:35:00 PM  

fateh berpotensi menjadi seorang kapitalis di kemudian hari.

hahaha

hensem
http://pakdi.my

abahfateh Wednesday, October 08, 2008 1:04:00 PM  

sabar je lah... nak jadi kapitalis muslim cam ne agaknya? hehehe...

6ky Angel Wednesday, October 08, 2008 1:52:00 PM  

aku blk batu pahat... dkt2 la tue.hehehe

abahfateh Wednesday, October 08, 2008 4:26:00 PM  

batu pahat di mana tue?

Scoffield Labuan Wednesday, October 08, 2008 10:29:00 PM  

Salam Org Kampungku,


Ni 1st time nk leave comment.hee~

Xdpt nk tumpang dapur gas elektrik aritu.xpela xde rezki nmpaknye ;p

Slamat Ari Raye gak.Maaf Zahir Batin.

Ade sesuatu yg aspiring kat blog ni.Rajin2 la update eh ;p

rohaizad Thursday, October 09, 2008 1:15:00 AM  

Raya tetap raya... tapi blogging jangan dilupa... :) ekekeke

ezad Thursday, October 09, 2008 3:39:00 PM  

Selamat Hari Raya gak bang..hehe :)

abahfateh Saturday, October 11, 2008 2:20:00 AM  

scoffield - takper tak der rezeki. Apapun terima kasih atas semangat yang diberi.

rohaizad - mabuk ketupat, tak larat nak capai laptop.

ezad - selamat3x. Selamat semuanya.

kumb@ng Thursday, October 16, 2008 10:15:00 AM  

masih di bulan syawal ni...
Selamat Hari Raya... :)

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP