Monday, August 25, 2008

Perubahan Dalam Hidup Untuk Kebaikan

7 tahun dan 24 hari. Itulah statistik masa menunjukkan lamanya saya di Labuan. Menyedari saya mula berasa selesa, saya mengambil keputusan untuk bertukar tempat kerja. Dunia baru, cabaran baru. Itulah yang akan saya hadapi dalam hari yang mendatang.

Namun, cabaran yang terbesar adalah untuk memberitahu anak saya, Muhammad Fateh akan hakikat perubahan ini. Apalah yang anak berusia baru 3 tahun ini faham dengan keperluan bapanya untuk bertukar tempat kerja. Soalan "kenapa" tanpa noktah menyebabkan kami, suami isteri sukar menjawabnya kerana kami mahu dia faham kerana tidak mahu mengganggu emosinya.

Cabaran itu mula terasa apabila saya menyuruh Fateh mengucapkan selamat tinggal kepada Labuan sebaik sahaja kapalterbang berlepas. Ucapannya mudah namun mengharukan. "Bye-bye Labuan, nanti Fateh datang semula."

Di KLIA, ketika saya beratur untuk membeli kupon limosin, Fateh melihat-lihat pamplet pelancongan negeri-negeri di Malaysia dan teka pamplet apa yang diambil dan ditunjukkan kepada kami? Pamplet Labuan. Beliau menunjukkan pamplet itu kepada kami sambil menyatakan. "Kita pernah pergi sinikan? Nanti kita pergi lagi ye!"

Kami suami isteri hanya mampu berpandangan. Pagi ini, sebaik beliau bangun tidur pertanyaan-pertanyaan yang berulang seperti dia tidak akan balik ke Labuan, kita sudah berpindah ke Kajang dan sebagainya kembali berkumandang. Itulah kanak-kanak, emosinya sukar difahami dan menarik diikuti. Saya berharap ini adalah sebahagian daripada proses untuk beliau belajar menerima hakikat perubahan hidup yang pasti beliau akan lalui apabila beliau besar kelak.

Apapun, saya kini sudah kembali ke kampung halaman saya, Kajang. Alhamdulillah. Maaflah, jika blog ini baru dikemaskini lantaran kesibukan saya menguruskan semua urusan perpindahan.

5 comments:

Anonymous Monday, August 25, 2008 2:38:00 PM  

Itulah hikmahnya "hijrah"...

Anonymous Monday, August 25, 2008 11:06:00 PM  

jauhnya kau kerja... hehehe..

Anonymous Thursday, August 28, 2008 11:40:00 AM  

marahman - kalau itu daripada mulut anda, saya percaya.

6ky angel - baru tahu ke?

chekgu Bani Hassim Saturday, August 30, 2008 7:06:00 AM  

itula...
tempat jatuh lagikan dikenang..
inikan pula tempat bermanja... :D

Anonymous Saturday, August 30, 2008 9:22:00 AM  

Sewaktu anak² saya masih disekolah rendah, kami kerap berpindah sehingga untuk menghabiskan 6tahun, 3 buah sekolah berbeza.

Anak saya tiada kawan karib, belum sempat mesra dan akrab, sudah berpisah.

Bila sudah di sekolah menengah, kami berkira² untuk menetap. Hanya suami yang akan outstation.

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP