Monday, April 28, 2008

3 Kisah Gaya Hidup Ranggi

Pemberitahuan : 'Entry' ini mempunyai 3 kisah. Kisah-kisah ini akan diterbitkan secara berturut-turut. Kesetiaan anda mengikuti kisah-kisah ini amatlah dihargai. - Abahfateh.

Kisah 1

”Khusyuk nampak tengok gambar kamera itu,” tegur Emma. Abahfateh segera menoleh ke belakang. Kelihatan Emma tersenyum-senyum.

Abahfateh seraya berkata sambil menghulurkan gambar kamera tersebut. ”Saya sudah lama teringinkan sebuah kamera digital SLR. Malam tadi saya cuba kamera ini, kepunyaan kawan.”

”Kamera ini model terkinikah?” tanya Emma sambil melihat gambar tersebut.

”Ya. Ini model kamera digital SLR terkini yang baru dikeluarkan. Harganya pun sangat berpatutan”

Sambil memulangkan gambar tersebut, Emma berkata. ”Kalau begitu, buatlah keputusan yang sebijaknya.”

Balas Abahfateh sambil tersenyum. ”Insya-Allah, saya sedang menimbangkannya. Banyak faktor perlu saya fikirkan. Kalau saya ikutkan nafsu, semalam lagi saya sudah membelinya.”

”Kalau saya, saya beli terus. Nanti teringat-ingat, susahkan diri sahaja,” celah Helmi tiba-tiba. Rupa-rupanya diam-diam dia mencuri dengar perbualan Abahfateh dan Emma dari tempat bekerjanya.

Abahfateh merenung Helmi dalam-dalam, menarik nafasnya seraya berkata. ”Inilah masalahnya dengan generasi kamu ini. Membuat keputusan tanpa berfikir panjang. Terutamanya apabila melibatkan kewangan. Kamu fikir asal ada wang, semua perkara boleh jadi?” kedengaran keras nada suaranya.

”Hati-hati, dia sudah mulakan syarahannya, ” balas Emma sambil tersenyum mendengar kata-kata Abahfateh. Dia sudah masak dengan perangai Abahfateh yang suka memberi teguran. Walaupun kedengaran seperti bebelan, namun penuh dengan kata-kata yang boleh dijadikan panduan.

”Bukanlah maksud saya begitu. Saya maksudkan jika sayalah, saya terus beli sahaja. Buat apa mahu fikir-fikir lagi.” Helmi berterus-terang.

”Beginilah, bagi saya pula, pembelian barang sebegini perlu saya bincangkan dengan isteri saya kerana ia melibatkan kewangan keluarga. Ia banyak memberi kesan, kamu tahu tidak?” balas Abahfateh. Suaranya lebih lembut kini.

”Saya bujang lagi. Saya hendak merujuk siapa pula jika begitu?” balas Helmi tersenyum-senyum.

”Banyak pula alasan kamu sekarang. Sudah, pergi sambung kerja masing-masing,” arah Abahfateh kepada kedua-duanya lalu menamatkan perbualan mereka.

Pemberitahuan : 'Entry' ini mempunyai 3 kisah. Kisah-kisah ini akan diterbitkan secara berturut-turut. Kesetiaan anda mengikuti kisah-kisah ini amatlah dihargai. - Abahfateh.

3 comments:

syamsul Monday, April 28, 2008 11:38:00 PM  

salam, kata orang, makanan (esp fast food) boleh menjadi punca org sekarang tidak boleh berfikir panjang/secara mendalam sebelum membuat keputusan.

Anonymous Tuesday, April 29, 2008 1:22:00 PM  

subordinate ke tu.. hehe

M-Z-R Monday, May 05, 2008 11:46:00 PM  

mcm kenal je helmi tu~~~lalalala

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP