Monday, October 19, 2009

Merancanglah Sebelum Mengambil Gambar


Kira-kiranya saya baru sahaja aktif berfotografi ini kurang setahun selepas membeli satu set kamera D70s second hand daripada seorang kenalan, Torque ketika bulan puasa tahun lalu. Berbekalkan dengan kamera inilah saya mula belajar fotografi digital, perisian mengedit gambar dan sebagainya. Ketika itu jari-jemari ini tidak berhenti-henti menekan butang kamera di mana objek utamanya adalah anak-anak saya dan jumlahnya tidak terperi banyaknya. Namun begitu, lama-kelamaan saya mula mencari ilmu baru dalam fotografi lantaran berasa penat melihat gambar-gambar yang sama sahaja daripada segi gaya, identiti serta kelihatan mendatar sahaja.



Selepas hadir dalam beberapa sesi bengkel fotografi, sesi teh tarik dan pembacaan serta pengamatan saya di dalam internet berkenaan dengan fotografi satu perkara paling penting dalam mendapatkan gambar-gambar yang baik, unik dan bermakna maka seseorang jurugambar itu seharusnya merancang apakah gambar yang ingin diambil. Contoh-contoh persoalan seperti apakah subjek yang ingin diambil, apakah penceritaan yang ada si sebalik gambar itu, komposisi yang sesuai juga sumber pencahayaan harus dijawab sebelum mengambil sesuatu gambar. Seperti kata Shamsarin, seorang jurumgambar editorial "Apabila anda merancang sesuatu gambar maka anda akan mendapat gambar yang lebih baik daripada apa yang telah dirancang itu." Ada pelbagai tips diberikan dalam membuat perancangan ini seperti cukup membayangkan ia di minda kita hinggalah kepada melakarnya dahulu di atas kertas!



Jika dahulu saya ghairah menyebut kamera dan aksesorinya kini apabila ditanya kamera apa yang perlu dibeli untuk mendapatkan foto yang menarik saya akan membalasnya dengan "Gunalah apa sahaja kamera yang ada asalkan kamu merancangnya terlebih dahulu, bila sudah bersedia barulah fikirkan kamera DSLR apakah yang ingin dibeli."



"1976 is my born year. 1976 is also a year where Tun Hussein Onn was appointed as 3rd Malaysian Prime Minister. He is also known as 'Bapa Perpaduan' or The Father of Unity for his effort towards unity among Malaysian.

This photo was taken at New Millennium Monument in Putrajaya, Malaysia."

Gambar isteri dan anak saya ini saya ambil secara spontan tanpa sebarang perancangan awal. Namun, sebelum memetik butang saya sudah membayangkan bentuk gambar yang akan dihasilkan, Alhamdulillah, pembingkaian dan aplikasi Rule of Third menjadi.


Our parents were still kids in 1983. 1983 was a year where Malaysian 1st national car was introduced i.e. Proton. It was also a year where Bank Islam was established in introducing Islamic financial.

This photo was taken at New Millennium Monument in Putrajaya, Malaysia.

Gambar ini pula dari segi komposisi agak lemah kerana latarbelakangnya terpotong. Kerana ingin cepat kerana gambar ini diambil ketika saya meniarap dan ada dua tiga orang sedang tertunggu-tunggu untuk lalu. Apatah lagi anak kedua saya itu pun sudah tidak boleh menunggu lagi, antara cabaran mengambil gambar kanak-kanak. Apapun inilah 'pose' terbaik yang mereka berdua berikan kepada saya sepanjang petang itu.

Disclaimer (saya masih belum dapat istilah Bahasa Melayunya)
Sunardi @ Abahfateh masih baru dalam bidang fotografi. Tulisannya di sini semata-mata sebagai satu cara untuk memperkukuhkan pengetahuannya dalam bidang fotografi. Sekiranya ada 'otai-otai' yang ingin memberi input juga sebarang komen adalah dialu-alukan.












1 comments:

Khairil Wednesday, October 21, 2009 2:53:00 AM  

Aku bangga ada kawan mcm kau Bob!

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP