Thursday, June 26, 2008

Hassan Marican Jatuh? Orang KJ Naik?

“Jika KJ dan konco-konco masuk dan menguruskan PETRONAS, ramai agaknya yang letak jawatan?” Abahfateh cuba memprovok seorang rakannya. Rakannya diam sahaja. Menidakkan tidak, mengiakan pun tidak.

“Tan Sri Hassan adalah yang terbaik setakat ini. Jika dia hendak diturunkan sekali pun, biarlah digantikan dengan orang PETRONAS juga. Orang luar terutamanya orang politik tidak faham apa yang kita lalui.” balasnya perlahan.

”Tapi kalau ramai yang letak jawatan pun, saya tidak akan berasa hairan.” sambungnya lagi.

Dialog di atas adalah benar dan ini adalah sentimen kebanyakan kakitangan di dalam PETRONAS. (jika sentimen di Labuan pun begini, saya rasa mungkin lebih kuat lagi Bintulu, Miri, Kertih mahupun Kuala Lumpur) Provokasi ini saya lakukan selepas saya menerima e-mel mengenai teori di sebalik segala serangan ke atas PETRONAS.

Ketika harga minyak naik, kami juga marah dan mengeluh. Marah dengan kenaikan secara tiba-tiba, tidak sejajar dengan janji kerajaan terutamanya janji-janji sebelum pilihanraya.

Kemudian, PETRONAS menjadi mangsa di atas kejayaannya sendiri. Kami marah sekali lagi kerana orang ramai menujukan kemarahan mereka kepada PETRONAS. Sejak 1974, PETRONAS telah menyumbangkan lebih RM300 bilion kepada rakyat Malaysia melalui Kerajaan yang diterajui oleh BN (baca Be End). Tanyalah mereka bagaimana mereka membelanjakannya. Usah cakaplah dengan tuduhan dan prasangka yang lain.

Kini, tiba-tiba kedengaran pula teori bahawa semua perhatian dan sensasi terhadap PETRONAS ini disengajakan untuk mengeluarkan Hassan Marican, Presiden PETRONAS daripada posisinya sekarang. Tambah menyakitkan hati, dikatakan orang di belakang tabir untuk semua ini adalah menantu kesayangan PM Malaysia, Abdullah Ahmad Badawi iaitu KJ (anda boleh namakan apa sahaja di sebalik akronim itu).

Sukar untuk saya membuat apa-apa rumusan atau ulasan. (untuk entri ini sahaja, entah berapa kali saya padam dan tulis semula).

Sepanjang beroperasinya PETRONAS, ia tidak pernah ditadbir, diurus dan dipimpin oleh orang politik atau yang mempunyai kepentingan politik. (kecuali Tengku Razaleigh Hamzah pada awal penubuhannya). Majoriti bekas-bekas Presiden dan Pengerusi adalah merupakan penjawat awam yang pastinya mempunyai rasa tanggungjawab dan semangat patriotik yang tinggi. Ini merupakan salah satu faktor yang penting dalam menjamin keterlangsungan PETRONAS dalam industri gas dan minyak. Hanya Hassan Marican sahaja bukan penjawat awam namun beliau adalah seorang yang berkelayakan dengan latarbelakang kewangan dan pengalaman korporat beliau.

Jika Hassan Marican hendak bersara sekalipun, biarlah penggantinya adalah orang PETRONAS, yang bermula daripada bawah, yang menghargai jerit perih PETRONAS. Bukannya orang yang melayang entah dari mana, tidak tahu mengenai industri gas dan minyak. Paling penting, melihat wang ada yang ada sebagai satu amanah negara bukannya untuk mengisi kantung sendiri dan konco-konconya.

Jika akaun PETRONAS perlu telus dan dibentangkan di Parlimen, maka akaun-akaun GLC yang lain juga perlu dibentangkan sama terutamanya TNB. Mengapa Khazanah Nasional tidak dipersoalkan? Mengapa apabila TNB mengumumkan kenaikan taarif elektrik bermula 1 Julai ini orang ramai tidak mempersoalkan mengapa sedangkan subsidi harga gas PETRONAS yang berikan? Mereka pun mencatat keuntungan yang tinggi dan lebih baik daripada tahun sebelumnya. Belum disebut lagi taarif elektrik daripada IPP dibeli dengan harga yang lebih tinggi daripada sepatutnya. (dengar khabar Che’ Khalib Nordin hanya pertimbangkan kenaikan gaji 3.5% sahaja kepada kakitangannya dan banyak kemudahan akan ditarik walaupun gaji beliau sendiri naik 100%)

Maaf, saya dilanda emosi. Kepada orang GLC yang lain, saya faham dan tahu apa yang anda rasa. Yang buat onar adalah orang politik, kita cuma makan gaji sahaja.

Pada saat ini, saya teringatkan perbualan peribadi saya dengan isteri Hassan Marican, Noraini Yusoff ketika saya berpeluang menikmati jamuan teh bersama-sama dengannya dua tiga tahun yang lalu.

”Tan Sri tidak ingin bersarakah? Rasanya dia sudah lepas umur persaraan.” tanya seorang rakan Abahfateh.

”Ada juga katanya mahu bersara. Tapi PM tidak mahu terima, suruh dia teruskan dahulu sampai satu masa. Entahlah sampai bila. Apabila diarahkan begitu, dia teruskanlah sahaja.”

”Kalau Tan Sri tidak ada, tempanglah PETRONAS seketika. Bukan senang nak cari penggantinya.” balas seorang lagi rakan Abahfateh. Isteri Presiden PETRONAS itu hanya tersenyum memandang kami.

Saya rasa kini, Hassan Marican tidak mahu turun dan akan mempertahankan jawatannya selagi ada insan seperti yang bernama KJ itu bernafsu tinggi untuk mengambil alih syarikat yang diamanahkan untuk menguruskan khazanah nasional ini untuk anak bangsa masa hadapan. Bernafsu untuk memenuhkan kantungnya, tidak pernah fikir tentang nasib bangsa dan agama di masa hadapan

Jangan tanya Abdullah Ahmad Badawi, orang yang berak di tengah jalan tidak akan mengaku itu tahinya walaupun ramai yang nampak dia melakukannya.


Nota:

1. Ini adalah pandangan peribadi Abahfateh semata-mata.

Baca Juga,
1. Ulterior Motive To Bash Petronas?
2. Zeti is Out. Now Hassan Marican?

5 comments:

Anonymous Thursday, June 26, 2008 1:34:00 PM  

celaka punya KJ(kera jantan)! Bagi fared, KJ seperti anak virus yang ligat yang mempunyai bapak yang lembab. tapi tanpa bapak virus yang lembab itu, KJ anak virus ni tak dapat lakukan apa-apa. so, kita wajib hancurkan bapak virus yang lembab dan anak virus yang ligat ini serta merta!

p/s:akhir-akhir ni fared selalu emosi :D

Anonymous Thursday, June 26, 2008 5:40:00 PM  

wa igt blog lu hari ini visitor dia naik triple la...

pakdi
http://www.pakdi.net/my

Anonymous Thursday, June 26, 2008 9:14:00 PM  

La ni KJ tengah pandang Petronas sambil air liur meleleh... :D

Anonymous Friday, June 27, 2008 10:44:00 AM  

fared - kita kena bagi antivirus sekarang juga.

pakdi - tak sangka mung tengok ambo punye visitor number. thnx.

kumbang - biarkan KJ dengan labunya. Cuma kali ini kita kasi lubanng labu yang dia paut tue. kasi tenggelam terus.

Anonymous Sunday, August 17, 2008 8:00:00 PM  

salaam to all..
Mungkin ada kekeliruan kat sini..Presiden PETRONAS masih kekal - Tan Sri Dato' Sri Hassan Marican. Cuma Pengerusi PETRONAS Gas Bhd (anak syarikat PETRONAS) digantikan oleh salah seorang Timbalan Presiden PETRONAS skrg iaitu Wan Zulkiflee Wan Ariffin. Wallahu'alam.

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP