Monday, May 5, 2008

AIM 2008, Akademi Fantasia Ke-6

Akhirnya Alif AF6 tersingkir, saya kira seorang lagi yang layak disingkirkan ialah Toi AF6 namun minggu lalu, Akademi Fantasia hanya ingin menyingkirkan seorang, maka hanya Aliflah yang tersingkir. Akademi Fantasia di Istana Budaya pula memperlihatkan hanya segelintir pelajar yang mampu memberikan persembahan yang meyakinkan. Yang lain hancur.

AIM 2008 pula menyaksikan Faisal Tahir membuat kepulangannya semula. Malah dengan selambanya dia memakai baju Supermannya ketika memberikan persembahannya. Mujurlah dia tidak buka baju sekali lagi untuk menunjukkan dialah Superman sejati.

Apapun Abahfateh bukannya ingin berbicara tentang AIM 2008 ataupun Akademi Fantasia tetapi ingin mencatatkan beberapa catatan yang saya alami sepanjang hari minggu yang lalu. Lagipun hari Sabtu lepas, saya menonton Majalah 3. Yang lain hanyalah lintas langsung sementara menanti iklan habis.

1. Takziah kepada rakan, Abdullah Side

Saya menerima SMS daripada Azmin di Kuala Lumpur memaklumkan pemergian anak lelaki Abdullah Side, Anszar Aariz. Jenazahnya selamat dikebumikan di Kudat, Sabah semalam. Sekali lagi, takziah daripada saya sekeluarga.

Pemergian Almarhum memberi kesan kepada saya. Pertamanya, saya sendiri berkira-kira mahu melawatnya di hospital apabila saya balik ke Kajang minggu hadapan. Tiada rezeki nampaknya. Keduanya, memberi peringatan kepada saya, bahawa nyawa ini milik Allah. Tidak kira tua atau muda, apabila tiba masanya, kita akan pergi juga.

Ya Allah, apakah aku sudah bersedia menghadap-Mu jika Engkau menjemputku sekarang? Berikanlah segala hidayah dan keredhaan-Mu, Ya Allah.

2. Pertama kali Abahfateh menolong isteri membuat kek.

Saya memang suka memasak. Namu apabila tiba bab-bab membuat kek, saya menyerah diri. (roti tidak, saya gemar sekali belajar membuat roti)

Hendak tergelak pun ada semalam apabila saya menuangkan bahan kek ke dalam acuan. Macam budak kecil, sibuk bertanya betul atau tidak, cukup ataupun tidak dan sebagainya. Alhamdulillah, menjadi kek tersebut. Kini isteri saya sedang menajamkan kemahirannya untuk membuat hiasan kek. Bersedia untuk hari besar adik iparnya minggu hadapan.

3. Barang Naik.

Pening kepala saya mendengarkan kenyataan Menteri Pertanian bahawa bekalan beras negara mencukupi namun keluhan rakyat menunjukkan perkara sebaliknya berlaku. Apatah lagi dengan situasi dunia berhadapan dengan kenaikan harga beras. Secara peribadi, beras 5 kilo yang di beli awal April lalu masih banyak bakinya. Berkat tidak ambil nasi di waktu malam.

Namun pada hari minggu yang lalu, setiap kali saya membuat bayaran saya mengeluh panjang kerana semuanya naik harga. Saya senaraikan antaranya;

a. Harga milo ais, sirap ais dan limau ais = RM1.70/segelas (sirap pun sama harga dengan milo?)

b. Harga jahit kasut = RM15; dulu RM12 sahaja. Kenaikan 25%.

c. Harga dobi untuk basuh tilam toto = RM19; dulu RM17, dulunya RM15 dan dulunya RM13. Semuanya untuk tempoh setahun. Kenaikan 46%.

d. Harga susu anak saya : RM58; dulu RM54. Kenaikan 7%.

Saya perlu semak semula belanjawan keluarga saya. Hanya harga gunting rambut di kedai gunting mamak masih bertahan RM5 sehingga ke hari ini. Anda bagaimana?

4 comments:

Anonymous Tuesday, May 06, 2008 10:00:00 PM  

1.Takziah pada rakan yg kehilangan anak.
2.mula2 tolong,pas tu bole buat sendiri.. :D
3.BN = Barang Naik...hehe..apa2pun situasi sekarang menuntut kita untuk berhemah dalam berbelanja...

muhd_abduhu Thursday, May 08, 2008 10:23:00 PM  

Salam,

terjumpa blog ni.

saya junior sdr di KISAS..Sefloor sms F4.hehe..

(foto muka hitam putih tu macam Pengerusi partai keadilan sejahteralah)

Ashlee Saturday, February 26, 2022 3:12:00 AM  

I really enjoyed your blog thanks for sharing

Ashlee Thursday, March 10, 2022 11:43:00 AM  

Great blog poost

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP