Sunday, June 21, 2009

Anak Itu Harta

Kedua-dua anak saya ini, Muhammad Fateh (kanan) dan Muhammad Faiq kini sudah bergelar abang. Alhamdulillah anak ketiga saya telah selamat dilahirkan pada 22hb Mei 2009 yang lalu.


Maka, hari ini genap sebulanlah anak ketiga saya itu. Orang-orang tua kata masih di dalam hari. Ibunya masih berpantang maka aktiviti kami tiada apa-apa, begitu-begitu sahajalah apatah lagi isteri dan anak-anak saya kini menghabiskan masa di kampung ibunya di Batu Pahat. Saya pula bergelar 'weekly husband', hanya seminggu sekali dapat bertemu dengan anak-anak.

Syukur kerana hajat saya inginkan anak perempuan tercapai juga. Saya berangan-angan sebenarnya untuk mendapatkan anak sulung perempuan. Kedua dan ketiga biarlah lelaki dan yang bongsu perempuan. Kenapa?

Sulung biarlah perempuan kerana biarlah dia dapat membantu ibunya sedikit sebanyak apabila besar kelak disamping biasanya adik-adik lebih mendengar cakap kakak daripada abang. Kedua dan ketiga biarlah lelaki kerana mereka akan membantu bapanya dan juga ibu dan kakaknya. Mereka juga akan belajar menjadi lelaki budiman kerana belajar erti sopan santun dan budi bahasa dri ibu dan kakak mereka. Manakala yang bongsu biarlah perempuan kerana biarlah kemanjaan dan keletahnya dapat menemani kami di hari tua kelak. Ini semua pendapat saya semata-mata , tidak ada sebarang kajian yang terbukti benar di atas semua andaian ini. Tetapi kita hanya merancang dan Allah sahaja yang menentukan semuanya.

Itu semua hanya angan-angan sahaja. Yang lebih utama adalah mereka semua diberikan pendidikan yang secukupnya, dunia dan akhirat terutamanya. Semoga mereka menjadi anak yang soleh dan solehah. Maka dalam banyak-banyak ucapan ataupun pertanyaan, pertanyaan ringkas daripada sepupu saya yang paling menyentuh hati adalah, "Sudah tambah Jundullah*?" Insya-Allah, mereka akan menjadi penegak agama Allah.

Fildzah Miza, selamat datang ke dunia yang fana ini.



* Jundullah = Tentera Allah

3 comments:

Anonymous Monday, June 22, 2009 8:52:00 AM  

sgt comel kesemuanya. besar dah fateh. terigt mase die kecik2 di labuan.

abahfateh Monday, June 29, 2009 11:22:00 PM  

merenung masa yang lalu, menimbulkan kesayuan dan kenangan yang indah

Zid Wednesday, July 01, 2009 8:56:00 PM  

tahniah Bob!
kiutt anak ko!
adik bradik aku spt yg ko idamkan.
aku sulung,yg tengah lelaki and yg bongsu skali perempuan..hihi.ade rasional nye impian ko tu...

Jumlah Pelawat

About This Blog

  © Blogger template 'Blue Greens' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP